pcq
Dlaczego TERRACAN ?

 

     Wg redakcji Auto Świata Hyundai był i jest postrzegany, jeżeli nie jako najsolidniejsza, to przynajmniej jako jedna z solidniejszych koreańskich marek. W USA znajdowal się nawet w grupie 3 producentów najmniej awarynych aut  Terracan tylko potwierdza tę teorię.

     Auto jest naprawde duże - 4,7-metrowa długość czyni z Terracana bardzo dostojną terenówkę, która na tylnej kanapie zapewnia komfort wielkiej limuzyny. Na pus zaliczyc można jeszcze bagażnik w formacie max o pojemnosci 1180 l (750 do lini szyb). Po złożeniu siedzeń uzyskujemy pojemność  2000l oraz płaska, wygodna w załadunku podłogę. Minusem jest tylko niezbyt wysoko unoszaca się klapa. Zaskakuje jakośc wykonania auta. Wg redkcji Auto Świata staje się to podobno wyraźnym znakiem rozpoznawczym samochodów Hyundai. Od siebie dodam, że moje auto ma już 5 lat i 230 tys nakrecone na liczniku a plastiki dalej wygladaja jak nowe, nie skrzypią, nie wycieraja się czy odbarwiaja. Jedyne co podlega zużyciu to skórzana tapicerka (siedzisko kierowcy i kierownica).

     Dziennikiarze testujacy auto mieli zastrzeżenia do pozycji kierowcy, bowiem wg ich opini fotel nie odsuwa się wystarczająco daleko od kierownicy (nie zauważylem tego ;), która jest niestety regulowana jedynie na wysokość. A szkoda, bo jak na pojazd do jazdy po trudnym terenie, Hyundai jest dość subtelnie wykończony. I ergonomia, i tworzywa, i wzornictwo są tutaj zupełnie przyzwoite. 

     Znakomita wiekszośc egzemplarzy dostepnych na naszym rynku wyposażona sa w silnik diesla. Równa praca, pewna siła napędowa już od niskich obrotów to parametry nieocenione w terenie. Czterocylindrowy motor 2.9 CRDi o mocy 163 KM (w pierszej generacji 150 KM) zaskakująco chętnie reaguje na ruchy pedału gazu. Jego prawdziwa natura jednak kryje się w ogromnej sile, która pozwala na wykorzystywanie nawet obrotów biegu jałowego jako całkowicie roboczych. Dzięki temu nawet w trudnym błocie ten i tak bardzo ciężki pojazd może wlec za sobą bez większego wysiłku nawet 2,8-tonową przyczepę. W ofercie producent proponował jeszcze 3,5 l V6 DOHC posiadajace prawie 200 koni mechanicznych, jednak silnik wysokoprężny spala 10-12 litrów na 100 km, a wersja benzynowa w esktremalnych warunkach nawet dwa razy więcej!

     Niestety skrzynia biegów działała z oporami, a dźwignia ma odrobine za duzy skok (trzeba się nią solidnie namachać)... Także synchronizacja podczas szybkiej zmiany biegów nie jest najlepsza. Innymi słowy, im szybciej chcemy zmienić przełożenie, tym większe opory ruchu dźwigni. Układ napędowy przenosi moment obrotowy silnika na tylną oś, a gdy ta nie daje sobie rady, automatycznie dołącza się przedni napęd. W wrsjach pózniejszych prowadzacy samodzielnie wybiera pomiedzy napedem na jedna i obie osie. W naprawdę trudnym terenie pomoże reduktor. 

     A jak Hyundai radzi sobie na szosie? Nie najgorzej, układ kierowniczy jest "gumowy" w typowo terenowym stylu, ale zawieszenie sprawdza się także na autostradzie. Typowe dla takich pojazdów drgania wielkich kół podskakujących na nierównościach odczuwa się również w koreańskiej terenówce. Hamulce są słabe - nie tylko droga hamowania będzie za długa, ale przede wszystkim siła, z jaką należy naciskać na pedał, jest zdecydowanie za duża. Chociaż... tyle dziennikarze, mnie nie sprawiło to nigdy problemu. Terracan powinien unikać też ciasnych przesmyków między budynkami i bardzo krętych dróżek. Jest na to za wielki, za szeroki, za mało zwrotny. A układ kierowniczy ma mało precyzyjny i pozbawiony czucia. Komfort. Z powodu długiego skoku zawieszenia auto silnie się buja, ale jak na off-roadera oferuje wysoki komfort podróżowania. Dotyczy to także dużych foteli.

     Z rzeczy, które rzucaja sie w oczy to raczej skromne wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa - nie ma nawet bocznych airbagów. 

    
Awaryjność - w teście Auto Świata podczas pierwszych 100 tys km auto sprawowalo sie bardzo dobrze. Uzytkownikom doskwierały drobne problemy typu przetarta uszczelka w drzwiach. Ja ze swojej strony dodać moge o tym co działo sie w moim aucie przy przebiegu 100 - 160 tys km a działo sie troche. Amortyzatory, uszczelka w dzwiach (ja tez ja wymienialem), tarcze przod (160 tys) to kwestie ekspolatacyjne. Z bardziej powaznych: wymiana łozysk kół tylnych i przecieki oleju, wypalony automat w rozruszniku (nie odpalal), uszkodzona rolka ze sprzegielkiem alternatora (brak ładowania) i to na tyle.

 

Niemiecki AUTOBILD oceniając cztery auta 

  • Hyundaia Terracana 2.9 CRDi
  • Mitsubisho Pajero Classic 2.5 TD
  • Nissan Terrano 3.0 Di long
  • Land Rover Discovery 2.5 Td5
Ocenił Terracana jako najlepsze auto z tej czwórki
 
 

     Skad pochodza nasze auta? Głownie to auta importowane z terenu Unii. W Polsce sprzedaż tego modelu nigdy nie stala na wysokim poziomie. Wystarczy zaznaczyć, że w 2006r nabywcow w salonach Hyundaia znalazło 10 (słownie - DZIESIĘĆ) Terracanów ("Rynek SUW-ów i pikapów" nr2/2008 str.XVI). Stad też auta krajowe to rarytas. I to jest także przyczyna słabego serwisu Terracana (rzadko pojawiał się w ASO, rownież ze wzgledu na swoja trwałość ;). Dostepność podstawowych części jest znośna, szczególnie jesli można zamówić zamienniki (np oryginalne klocki hamulcowe przód - cena prawie 400 zł, klocki KASHIYAMA - niewiele ponad 100 zł). Przy braku części w Polsce - trzeba czekać - nawet 3 tygodnie. Jeszcze na poczatku roku 2007 Terracan, nawet uzywany był raczej trudno dostepny. W chwili obecnej (2010r) pojawiło sie bardzo wiele aut importowanych. Wystarczy zajrzeć na Allegro ponad 70 ogłoszeń, głownie aut z lat 2002-2007 w bardzo zachęcajacych cenach. Zwiekszone zainteresowanie modelem powoduje też wieksza dostepność części używanych.
 

Na podstawie 
Auto Świat "Teraz Terracan!" , "Olbrzym z Korei"
Auto Świat 4x4 Hyundai "Terracan - Prosty = dobry i trwały?""Rynek SUW-ów i pikapów" nr2/2008 str.XVI

 

.
TERRACAN - SUV drogowo-terenowy

Za www.off-road.pl nr1/2009. (link)

Autor atrykułu Michał Pierewicz dokonał podziału aut terenowych na kilka klas:

1. Terenowe użytkowe (prawdziwe terenówki) 
2. SUV-y terenowe (SUV-y twarde)
3. SUV-y drogowo-terenowe (SUV-y miękkie) 
4. Pick-upy z napedem obu osi mieszczą sie pomiedzy SUV-ami drogowo-terenowymi a drogowymi 
5. Crossovery drogowo-uterenowione (Twarde Crossovery) 
6. Crossovery drogowe (miekkie crossovery)

Terracana razem z takimi autami jak Range Rover Sport, Land Rover Discovery, Mitsubishi Pajero, VW Touareg, Porsche Cayenne, Jeep Grand Cherokee, Suzuki Grand Vitara, SsangYong Rexton (z reduktorem), Kia Sorento, Mercedes GL, Jeep Commander, Jeep Cherokee, SsangYong Actyon, Nissan Pathfinder - zaliczyć można do grupy SUV-ów miekkich

Poniżej cytat nt tego typu aut.

Ewolucja SUV-ów była nieunikniona - skoro i tak niewielki procent użytkowników chciał zmieniać swój pojazd w "pożeracza bezdroży", to po co przepłacać za zbyt off-roadową konstrukcję? Złagodzono więc kryteria, a ego potencjalnych klientów podbudowano marketingiem. Ważniejsze było zachowanie na drodze, bo tego ludzie doświadczali na co dzień, a że przyszła moda na SUV-y, to wśród klientów pojawili się tacy, którzy chcieli nimi jeździć jak osobówkami i to nawet równie szybko. Jazda sportowa w terenie jest wprawdzie możliwa - po odpowiednim tuningu, ale raczej w klasie Adventure, a i tak lepsze do tego celu są SUV-y terenowe.

PODWOZIE 
Do jazdy drogowej oddzielna rama nie jest potrzebna, a nawet przeszkadza, więc jest w zaniku. Po zintegrowaniu jej z nadwoziem obniża się środek ciężkości i masa pojazdu - w środku jest też więcej miejsca. Innymi słowy - same plusy, nikt też nie narzeka na niemożliwość zrobienia body liftu. 
W podwoziu króluje niezależne zawieszenie, pozwalające na szybką i bezpieczną jazdę po drogach. W niektórych markach jeszcze z tyłu ostaje się tradycyjny sztywny most, ale to raczej kwestia czasu i presji konkurentów, kiedy kolejne modele Jeepów czy SsangYongów będą w pełni niezależne.

W Terracanie pozostawiono tradycyjna ramę i sztywny most stąd mozna uznać, że zachował bardziej twardy, terenowy wizerunek [uwaga ir]

NAPĘD 
Tradycja zachowana została na szczęście w układzie napędowym - jest nadal ułożony wzdłużnie i pozwala na instalację przełożenia zredukowanego w skrzyni rozdzielczej. Oczywiście zdarzają się wersje takich SUV-ów bez reduktora, a nawet bez przedniego napędu, ale to oferta tylko dla tych, którzy potrzebują jedynie image'u terenówki.
 

 

.

 
PODSUMOWANIE

 
Jeśli potrzebujesz auta:
  • dużego z przestronnym bagaznikiem
  • z napedem 4x4
  • komfortowego
  • taniego w zakupie
  • dostepnego z dobrym wyposażeniem i w dobrym stanie
  • zdolnego do holowania przyczep do 2800kg (parametry auta przy holowaniu przyczepy - link)

To jest właśnie samochód dla ciebie

Samochód jest duzy i bezpieczny, poradzi sobie w terenie (szczegóły w zakładce 4x4) cichy i wygodny podczas jazdy. I ma wygląd klasycznej terenówki a nie obłe kształty tak teraz modne w  tej klasie aut.

Nie kupuj go jesli:

  • spalanie 12 l/100km i czasami wiecej to za duzo
  • potrzebujesz autka z bajerami np komputer pokładowy, fabryczne radio z MP3
  • liczysz na wiecej niz 2 poduszki powietrzne 
  • chcesz zrobić z niego auto przeprawowe (mozna ale jest na to za duży)
Istotna wada auta jest też jego egzotyczność. Wprawdzie samochodów tych jest na naszych drogach coraz wiecej (na czerwiec 2008 - ponad 70 pozycji na MotoAllegro gdy jeszcze rok temu było ich kilka) ale nadal wiele warsztatów, w tym autoryzowanych Hyundaia zobaczy to auto pierwszy raz. 

Zapraszam dalszej lektury w zakladkach