pcq
Czego potrzebujemy w terenie


Na Podstawie 

FORUM  -a
;
    Po pierwsze opony
-
porównanie oponWiadomo przecież, że taternik nie poradzi sobie w górach w obuwiu dla sprintera. Dlatego też nasze szosówki nie nadaja się do wyjazdów w teren. Można na poczatek zastosować opony AT (terenowo - drogowe) ale to dość pośrednie rozwiazanie. Nam przecież zależy na jeździe w terenie a nie po asfalcie, zatem kupujemy komplet opon terenowych typu MT. Zakup jest uzależniony od zasobności portfela i naszego stopnia determinacji. Można używać dwóch kompletów opon i felg terenowych i drogowych, w zależności od chwilowego zapotrzebowania. Tu oczywiście trudno doradzać konkretna markę, opinie użytkowników sa bardzo zróżnicowane, natomiast co do rozmiaru, to jeśli nie podnosimy zawieszenia auta, to staramy się dopasować maksymalnie największy rozmiar ogumienia, jaki zmieści się we wnękach kół bez obcierania. Dlatego właśnie opony tak jak buty należałoby najlepiej przymierzyć lub zapytać sprzedawcy jaki rozmiar bez modyfikacji możemy zakupić. 


Wieksze koła



Użytkownicy terracanów na FORUM podają, że w orygialnych nadkolach na styk mieści sie jeszcze rozmiar 31"

  • konieczne jest lekkie wycięcie dosłownie 5 mm rantu chlapacza 
  • dobrze zastosować felgi z lekko mniejszym ET tak aby mozliwe było maksymalne skręcenie kół bez ocierania o ramę.


Do wiekszych opon  konieczne sa przeróbki nadkoli

Madeja z forum terracana (link) podaje sposób dostosowania przodu do opon 32" (265/75R16)":

  • Wyciać dziure w plastiku - kształt dziury podpowiada nam wyobraźnia - i zakres obrotu koła na zwrotnicy - plus możliwe przemieszczenia koła na dobiciach. Musimy wszak pozostawić jakaś formę ramy z dotychczasowego plastiku.
  • Zmłotkować dość znacznie albo wyciać boszem kawałek błotnika, czekajacy niczym nóż na nasza oponę w pewnych katach skrętu, potem to zamalować, wnętrze nadkola pod osłona oczyścić i zabarankować
  • Do resztek plastikowej osłony mocujemy (np na samowiercace wkęty małych rozmiarów) odpowiednich rozmiarów kawałek mocnego materiału tkaninowego - najlepiej jakiś rip - stop. Ważne żeby to było odpowiednio naciagnięte - żeby nie łopotało. Trzeba też mocno dociać chlapacz - niewiele z niego zostaje. Można się w sumie go pozbyć nawet.
  • Na koniec pomalować np środkiem BOLL do konserwacji podwozia (taki do plastików) a na to barankiem.

fot. Madejafot. Madejafot. Madeja


Felgi



Zmieniajac opony nalezy pamietac o felgach. Wg uzytkowników Terracana w Australii najlepsze to 7J16 ET10 lub 8J16 ET0 (seria to podobno +20): (link

Opony terenowe 



Zasadniczo dziela się na trzy rodzaje bieżnika - AT, MT i Extrem. 

Opony AT czyli All Terrain to na przykład popularne BFGoodrich AT T/A które pozwalaja na lekki kompromis pomiędzy poruszaniem się po asfalcie i w terenie. Specjaliści twierdza że to opony 50% teren / 50% szosa, ja uważam że to opony na góra 15% w teren. Inne popularne marki i modele opon typu AT to Goodyear WRANGLER ATR, Bridgestone A/T 694 czy General Grabber AT2. 
 

Opony typu MT to na przykład bardzo popularne BFGoodrich MUD TERRAIN T/A KM które z czystym sumieniem można polecić do każdej terenówki która zamierza się poruszać w terenie. 

Mozliwe do dyspozycji rozmiary opon dla felgi 16"

LT245/75R16/E 120S RWL 10243 6.5 - 8 9.8 on 7 30.5
LT255/70R16/D 115S RWL 78762 6.5 - 8 10.2 on 7.5 30.2 
LT265/70R16/D 117S RWL 42637 7 - 8.5 10.6 on 8 30.7
LT265/75R16/E 123S RWL 20679 7 - 8 10.51 on 7.5 31.65
(źródło: www.bfgoodrichtires.com)

Uwagi

  • Opona MT jest głośniejsza i prowadzi się na asfalcie zdecydowanie gorzej od dedykowanej do czernego szosówki
  • MT-ki maja dłuższą drogę hamowania na asfalcie. Jazda na drodze wymaga wiekszej uwagi i planowania.
  • Im wieksze kola tym prędkośc podawana na zegarach mija sie z prawdą
  • Koła 31" nie powoduja jeszcze widocznych ubytkow mocy. Wieksze daja odczuc spadek parametrow i mozna temu zaradzić podkrecajac moc silnika.


Koło zapasowe



Największym problemem jaki się pojawi to możliwość zmieszczenia dużego koła we wnękę na zapas. Największe koło przy spuszczonym powietrzu to: 245/75-16 lub 255/70R16.  Przy systemie z automatycznym zalaczaniem przodu może być to problem ponieważ wszystkie kola powinny byc tej samej wielkosci.
Rozwiazaniem dla koła zapasowego jest wykonanie zderzaka tylnego z metalu i doczepienie do tego zderzaka montażu dla koła. Owszem, nie będzie to wygodne z racji odchylania klapy do góry, ale można będzie zmieścic dowolny rozmiar koła. Dodatkowym zyskiem jest wolne miejsce mozliwe do wykorzystania na powiekszony zbiornik paliwa.

-

  Zawieszenie

Na podstawie doświaczeń
Masmo z Forum

Amortyzatory


Ironmann - LINK
Należy je wymienić na przystosowane do jazdy terenowej (IRONMAN, BLISTEN). Amortyzatory jakiekolwiek by nie były nie zwiekszaja prześwitu. Powinny być tylko o odpowiedzniej charakterystyce (sile tłumienia) i długości. Przy czym z przodu amortyzator przy kostrukcji zawiasu jak w Terracanie (dwa wahacze i dwa odboje) nie limituje skoku zawieszenia, z tyłu zaś długość amortyzatora będzie limitować wykrzyż (dłuższy zwiększy wykrzyż). Przez kolegów z Australi polecane sa IRONMANY (link) wraz z sprężynami z tyłu też od Ironmana. Tylne sa dłuższe o okolo 2".


Zawieszenie przód



Z przodu znajduja się drażki skrętnie, więc wystarczy je podkręcić żeby zawias poszedł wyżej, ale możliwości liftowania sa ograniczone przez skok zawiesznia który nie jest imponujacy. Maximum to około 4 cm. Więcej spowoduje dobijanie do górnego ogranicznika. Drażki rownież można mozna na wzmocnione np IRONMANA jednak spowodować to może znaczne usztywnienie zawieszenia dosyc malo konfortowe w codziennej eksploatacji. 

Jak widać na zdjeciu obok mozliwe sa wieksze modyfikacje polegajace na ingerencji w zawieszenie i mosty.
Terracan ze sprzężynami w przednim zawieszeniu
Zawieszenie tył



Z tyłu można zmienić sprężyny na dłuższe, twardsze itp. Można dobierać je samemu  (z innego auta) lub kupić dedykowane firm takich jak Ironman, OME, Dobison itp. Najtańsza i najprostrza opcja jest dać podkładkę pod sprężynę. Kombinowanie z doborem z innego auta jest dość trudne i najprawdopodobniej trzeba będzie walczyć kilka razy żeby trafić w odpowiednia twardość i długość. Firmowe sprężyny też trzeba dobierać wiedzac jaka maja charakterystykę i do czego auto ma służyć (obciażenie!!). 
-
  Większe koła + lift zawieszenia + podniesienie karoserii

;
Terracan na większych kołach niż 32" to już auto strikte terenowe którego osiągi, kierowanie i hamowanie na asfalcie będzie mocno odbiegać od auta seryjnego. Stąd niewiele jest przykładów na Świecie tak mocno modyfikowanych samochodów. 

Aby uzyskać więcej miejsca dla kół większych niż 32" z racji niezależnego zawieszenia z przodu i ograniczonych możliwości jego liftowania należy zrobić bodylift (zamontowanie dodatkowych dystansów miedzy nadwozie i ramę). Źródła zagraniczne podają że bodylift do 50 mm nie nastręcza większych trudności (nie ma konieczności istotnego przerabiania układu kierowniczego itp.). Bodylift choć pracochłonny nie jest trudny do wykonania i umożliwia zamontowanie kół 33". Zalecane są jednak koła o średnicy 33" ale wąskie (285/75R16 zamiast 33/12,5R15).

Na Islandii firma www.arctictrucks.com zajmujaca się modyfikacjami aut terenowych proponuje nastepujace rozwiazanie:

  • opony 35"
  • podciecie nadkoli i wymiana chlapaczy
  • bodylift 50 mm
  • lift zawieszenia 37 mm

    terracan arctic truck

 
   Dolot powietrza, 'Snorkel'

To dość ważne. Zazwyczaj na wstępie każdy zaznacza; "Ja tam w głęboka wodę wjeżdżał nie będę" a potem bywa różnie. Generalnie każdy użytkownik pojazdu 4x4 musi wiedzieć gdzie ma umieszczony wlot powietrza a często jest on po prostu w błotniku i do jakiej głębokości może wjechać w wodę bez strat w sprzęcie. Własnie dlatego należy wykonać samochodzlnie lub zakupić wyprowadzenie wlotu powietrza na górę poprzez tzw. Snorkel. Okaże się on pomocny nawet bez wjeżdżania w głęboka wodę, bowiem, przy szybkim przejeśdzie przez wode lub wpadnięciu w dziurę pod woda, zapobiegnie on dostaniu się wody do filtra powietrza a tym samym do silnika. 
Niestety na rynku trudno kupić snorkel dopasowany do naszych aut. Można zrobić go samemu, mozna też szukac go na antypodach - gdzie Terracan jest dosc popularny w firmie TJM.

tjm     

..
    Zderzak, 'Grill' lub 'Bull bar'

Artykuł pojawil sie na łamach pisma WYPRAWY4x4 - LINKWiekszość widocznych na ulicach chromowanych rurek to gadzet ozdobny, ochraniający przed drobnymi otarciami w terenie i ruchu miejskim. W bardziej wymagajacy teren jednak nie jest polecana ze wzgledu na pogorszenie parametrów, zasłanianie potrzebnych w terenie zaczepów, brak mozliwści podparcia podnosnikiem oraz mała trwałośc w starciu z prawdziwą przeszkodą. Polecam lekturę artykułu "Chromowa rurka w terenie" (link) na łamach pisma Wyprawa 4x4
Najlepiej byłoby zastapić fabryczny najczęściej platikowy zderzak metalowym, wykonanym solidnie, z solidnymi mocowaniami, osłona na reflektory i oczywiście solidnymi zaczepami holowniczymi. Takie rozwiazanie ma tę zaletę, że pozostawiamy sobie oryginalny zderzak w garażu a przydaje nam się on w momencie sprzedaży auta. Jeśli natomiast nie chcemy zrezygnować z oryginalnego zderzaka to pozostaje nam wykonać solidny grill, który osłoni zarówno przód auta jak i sam zderzak i nie pozwoli go zniszczyć. Gdy podoba nam się zarówno oryginalny zderzak jak i cienkościenna chromowana rura, która dostaliśmy z autem, to można zastosować tuż pod zderzakiem poprzeczna belkę z grubej rury, trwale przymocowana do ramy, z dwoma zaczepami. Wtedy chromowane rurki osłonia nieco przód przed gałazkami, a poprzeczna belka osłoni spód zderzaka, da się pod nia podstawić hi-lifta, a za przyczepione do nie solidne zaczepy wyciagnać auto. Jednak pozostawione oryginalne fragmenty zderzaka moga w terenie prócz swojego ładnego wygladu, więcej nam zniszczyć niż swoim ładnym wygladem pomóc, często wykonane z bardzo słabych materiałów, nawet przy drobnym dotknieciu drzewa, zginajac sie czy łamiac moga nam pogiać maskę czy błotnik.

Rura ARB   zderzak firmy www.tankermotors.co.kr   zderzak firmy www.tankermotors.co.kr



Do niedawna były dostepne gotowe elementy z www.tankermotors.co.kr ale firma nie istnieje już pod adresem www. W Australii dostepne są zderzaki firmy TJM (link). Dla nas najbardziej realne jest zamowienie zderzaka u miejscowych speców od rzeźbienia w rurach i blachach.


Na fabrycznym zawieszeniu, zderzakami i progami w terenie - patrz film obok.

.


 
    Zderzak tylny i hak holowniczy

Oryginalny tylny zderzak również bardzo łatwo uszkodzić. Można nim przytrzeć, połamać, wygiać go o wystajace przeszkody (korzenie, kamienie itp.), dlatego należy z nim postapić podobnie jak z przednim lub w ostateczności osłonić go od dołu poprzeczka haka holowniczego, który będzie nam spełniał w terenie rolę tylnego zaczepu. Najlepiej jednak odkręcić oryginalny i dorobić metalowy od razu zintegrowany z zaczepami czy hakiem holowniczym. 

.
Tylny zderzak z wieszakiem na kolo zapasowe   Tylny zderzak z wieszakiem na kolo zapasowe


   Osłony
-
Podstawowo wyposazone auto nie nadaje sie do wyjazdu w trudniejszy teren. Plastikowe oslony mozna zostawić na przeszkodach, narażajac się na uszkodzenia pozbawionych ochrony podzespolow. Do kupienia sa dotowe zestawy osłon (www.asfir.com, www.oslonypodwozia.pl) lub wykonać w warsztacie (jak to sie robi - relacja na aichagazelle.skynetblogs.be )

osłony z grubych blach   gotowe osłony z firmy www.osłonypodwozia.pl   gotowe osłony z firmy www.osłonypodwozia.pl

 

    Progi boczne

Firmowe z cienkiej rurki należy bezzwłocznie odkręcić. Może przydadza się przy sprzedaży a do terenu potrzebne sa solidne, z grubej rury i najlepiej zamocowane do ramy. Przedewszytkim musza spełnić dwie funkcje. Wytrzymać ciężar kilku osób i trudniejsza; wytrzymać podnoszenie boku auta hi-liftem. Poza tym jak pokazuje praktyka, jeśli postawimy auto w poprzek to próg może służyć jako punkt kotwiczny wyciagarki drugiego samochodu. 
.
    Zaczepy

Auto terenowe, żeby mogło być normalnym uczestnikiem wspólnych jazd terenowych musi mieć zaczepy i właściciel auta musi wiedzieć gdzie się znajduja. Zaczepy sa niezbędne, aby wyciagnać auto "wklejone", popsute lub "zakatowane" przez właściciela. Niewiele samochodów terenowych w tym na szczęście Terracan posiada takie zamocowane firmowo juz w fabryce.
.

 
    Bagażnik dachowy

  


Bagaznika dachowego przydatnego w dalsze wyprawy, nalezy uzywać tylko wtedy gdy jest potrzebny. Inaczej przyczynia się do znacznego zwiekszenia zuzycia paliwa. Terracan ma jedno istotne ograniczenie w tej kwestii  producent określa wytrzymałosc oryginalnych belek na 35 kg ! Bardzo niewiele. 

Bagażnik dachowy powinien być dostosowany (budowa, ciężar) do planowego zastosowania. W codziennym użytkowaniu wystarczy często firmowy, na dalsze wyprawy przydać sie może solidniejsza konstrukcja jako podstawa np pod namiot.


.
   Akcesoria


Liny, taśmy, szekle, łopata, siekiera, hi-lift czy nawet najazdy - dla niektórych uważane za zupełnie zbędne gadżety. Może i gadzety, jednak to one często bardzo ułatwiaja nam jazdę w terenie, nawet mała saperka wielokrotnie może nam bardzo dopomoć. Liny i taśmy musza być niezbędnym wyposażeniem przy każdej nawet najmnijszej i najkrótszej wycieczce w teren, hi-lift i najazdy ułatwia nam znacznie życie przy samotnej "wtopie" w środku lasu. 

.
    Odpowiednie ubranie


Buty - dobre wojskowe, często popularne glany - sa wygodne i dobrze zapastowane sa w miarę odporne na wodę, jednak już zmoczone długo schna. Bardzo często niezbędne okazuja sie zwyczajne kalosze. Przy poważniejszych eskapadach doskonale sprawuja się wędkarskie wodery, takie z szelkami, w zimowych warunkach polecam te wersji piankowej. do kupinia w każdym sklepie Go Sport czy Decathlonie.
 
.
-
AKCESORIA

tjm

Terracan jest popularnym autem na antypodach - stad tez w Australii wieksza dostepnosc skcesoriów terenowych do naszych aut. Bez problemów np w firmie TJM można dostać zderzak, snorkel, osłony. Załączam (www/tjm.com.pl)

www.wyprawa4x4.com.pl

Zderzaki i osłony ASFIR
www.asfir.co.il

Do kupienia np w Czechach
www.orc.sk


www.wyprawa4x4.com.pl

BLOKADA ARB
RD156 HYUNDAI TERRACAN-TYŁ
www.wyprawa4x4.com.pl

www.wyprawa4x4.com.pl

BLOKADA ARB
RD110 HYUNDAI TERRACAN-PRZÓD
www.sklep4x4.pl

www.wyprawa4x4.com.pl

Do uruchamiania blokad ARB przyda sie np mały kompresor firmy ARB. W zestawie znajduje się kompresor, uchwyt do zamontowania, wyłącznik ciśnieniowy, wyłącznik elektryczny do kokpitu pojazdu, filtr powietrza oraz kompletna wiązka elektryczna przystosowana już do zamontowania blokady przedniej oraz tylnej.

Do kupienia np www.wyprawa4x4.com.pl


gotowe osłony z firmy www.osłonypodwozia.pl

Osłony silnika i skrzyni biegów 
dostepne sa w firmie Autotraper 4x4.

www.oslonypodwozia.pl


Zawieszenie Dobinsons

Elementy zawieszenia do auta
Firmy Dobinsons

www.dobinsonsprings.com


Ironmann - LINK

Elementy zawieszenia do auta

Spężyny
Przednie drążki skretne
Amortyzatory 
BS OFFROAD FACTOR
lub
ESCAPE

Wszystko do liftu 2"


Ironmann - LINK

Wyciagarki
np ESCAPE

szuflady

-
System szuflad BLACK WIDOW

Black Widow to jeden z najlepszych systemów jaki można dostać na rynku 4x4. Produkowane sa w Australii jak większość dobrych sprzętów do samochodów terenowych. Szuflady sa łożyskowane co znacznie wpływa na ich żywotność. Brzeg górnej płyty dodatkowo chroniony jest blacha ryflowana. Zamki wykonane sa ze stali nierdzewnej. Na górnej płycie dodatkowo zamontowane sa uchwyty, które pomoga zamocować bagaż za pomoca taśm. Szuflady nie sa tanie lecz jakość ich wykonania jest bardzo dobra. Szuflady obite sa specjalnym materiałem w kolorze czarnym. Istniej również możliwość rozbudowania systemu. Wysokość szuflady: 210 mm

www.wyprawa4x4.com.pl

-

MOŻLIWOSCI


Bez ulepszeń - lepiej być ostroznym, szczególnie z zamontowanymi bocznymi stopniami, które bardzo przeszkadzaja. Po adaptacjach - rewelacyjnie. Niewysilony, czterocylindrowy silnik z maksymalnym momentem obrotowym 333 Nm dostepnym juz przy 2000 tys obrotów jest nie do zatrzymania. I jest wytrzymały. Polecam pierwszy z filmików zrobiony w stylu TOP GEAR. 

Zobaczcie jak można ulepszyć -a i ile wytrzyma (a wytrzymuje wiele ;) w wykonaniu czlonków hiszpanskiego klubu ClubTerracan.net. .

Poniżej zamieszczam jeszcze linki do filmików z wypadów Terracanem w teren z pl.youtube.com
 

 

Ile wytrzyma TERRACAN?
Zobacz test w stylu TOP GEAR
Terracan w terenie
Podjazd 8-)
Terracan w terenie
Terracan w wersji cywilnej w terenie 
Przeszkaszaja boczne stopnie a i wykrzyż słabiutki
A tutaj auto przygotowane do terenu.
Dodana wyciagarka i zderzak poprawiajšcy parametry.
Poza tym zawieszenie
Małe brodzenie
Bloto wciaga. 
Stromy podjazd
W rzece
Jeszcze kilka ostrych podjazdow cywilna wersja
Wyciaganie Terracana
Terracan z terenowymi mostami i zawieszeniem
Terracan i Galloper w terenie
Terracan w górach
Ostra jazda po wydmach
 Palenie gumy w terracanie
Terracany w Gwatemali
Jazda po niezłych muldach
 Ostra jazda po pustyni
zlot ClubTerracan.net