pcq


KONSTRUKCJA

 
RAMA - linkChoć rozwiazania techniczne w TERRACAN-ie nie sa ostatnim krzykiem techniki, godne sa dostrzeżenia, bowiem dotycza one podstawowych cech samochodu: bezpieczeństwa, właściwości jezdnych, komfortu. Auto nie jest naszpikowane najnowocześniejszymi rozwiązaniami, ale za godziwą cenę użytkujemy naprawdę duża terenowke, w której można znaleźć sporo współczesnej techniki. Terracana wprowadzono do sprzedaży w Europie w 2001 r. Koncepcja samochodu ze sztywno dołączanym napędem na cztery koła, reduktorem, ramą i sztywną tylną osią wierna jest tradycyjnym zasadom budowy terenówek. 
Nawet w najuboższej wersji Basic Terracan wcale nie jest samochodem słabo wyposażonym. Układ napędowy ma seryjną blokadę tylnego mostu - to rzadkość w tej klasie. W standardzie są m.in. ABS z korektorem siły hamowania EBD. 

UWAGA - System stabilizacji toru jazdy ESP nie był dostępny nawet za dopłatą. 

Stabilne zachowanie na drodze i w terenie jest osiagnięte poprzez zastosowanie zawieszenia z dwoma wahaczami poprzecznymi z przodu i tylnym mostem napędowym prowadzonym przez cztery drażki wzdłużne i jeden poprzeczny drażek reakcyjny w zawieszeniu tylnym. Auto ma duży rozstaw osi (2.750 mm) i szeroki rozstaw kół (1.530 mm), dlatego mocno trzyma się podłoża.


Zawieszenie


Konstruktorzy Terracana postarali się, aby zdolności terenowe auta nie zostały osiagnięte kosztem komfortu jazdy w mieście. Zapewniaja, że wibracje zewnętrzne i pochodzace od podzespołów nadwozia zostały prawie wyeliminowane. Zastosowano wstawki (z odpornej na wysoka temperaturę pianki) w słupki i 12 innych strategicznych pod względem hałasu, miejsc karoserii. Hałas pochodzacy z silnika zredukowano dzięki wielowarstwowej tablicy rozdzielczej i izolacji dachu i przednich błotników. Płynna i bezszumowa jazdę zapewniaja antywibracyjne maty w podłodze i wnęki tylnych kół wygłuszone specjalnym materiałem pochłaniajacym dźwięki.

.
Swiatła   Światła

Terracan wyposażony jest w reflektory projekcyjne. Wg. Hyundaia zapewniaja lepsza widoczność. Moduł reflektora składa się z silnie skupiajacej soczewki projekcyjnej i wieloogniskowego ukladu odblaskowego, rzucajacego dłuzsza wiazkę światła o wiekszej jasności, bez poświaty mogacej oślepic kierowców pojazdów nadjerzdzajacych z przeciwka.

UWAGA - w modelach do 2003 r - wystepuje wada instalacji powodujaca skoki napiecia i czeste przepalanie żarówek (H7).

 

.
BEZPIECZEŃSTWO

 
Choć rozwiazania techniczne w Hyundaiu Terracanie nie sa ostatnim krzykiem techniki, godne sa dostrzeżenia. Dotycza one podstawowych cech samochodu takich jak bezpieczeństwo.

Nie sa to nowinki, ponieważ prace nad samochodem rozpoczęto jeszcze w latach 90-tych XXw. Jednak, wg Hyundaia, rozwiazania zastosowane w tym aucie to wielki krok naprzód w porównaniu do Gallopera - poprzedniego terenowego modelu tej marki.

Aby spełnić wymogi najbardziej wymagajacych testów zderzeniowych, Hyundai projektujac Terracana połaczył rzeczywiste testy zderzeniowe z symulacjami komputerowymi wypadków i technikami analizy strukturalnej. I udało się - samochód otrzymał najwyższa notę - 5 gwiazdek w testach NCAP (z uwzględnieniem głowy). Zdał też ostre testy SINCAP, koncentrujace się na zderzeniach bocznych.
Test zderzeniowy

Na fotografii widzimy jednak, że Terracan od razu ma wgnieciony przód do około 30 cm, a to jest już sporo. Następnie niebezpiecznie łamie się między przednia szyba a maska. Na uwagę zasługuje to że przednia szyba nawet nie pęka i drzwi się nie otwieraja. 

Koncepcja bezpieczeństwa auta obejmuje przede wszystkim jego strukturę. Całkowite rozproszenie sił występujacych przy zderzeniu jest osiagnięte przez połaczenie konstrukcji ramowej z nadwoziem. Zderzak przedni, wykonany jako jedna całość, nie jest jedynie elementem ozdobnym. Przymocowany do zawieszenia stalowymi wspornikami jest zaprojektowany tak, aby dać realna ochronę. Możliwa deformacja kabiny jest zredukowana poprzez wzmocnienie przednich słupków i specjalna konstrukcję podłogi. W tym zakresie ma swój udział nawet tablica rozdzielcza, zbudowana z wielu warstw tworzywa.

Na stabilność i drogę hamowania maja wpływ systemy ABS z EBD i hamulce tarczowe na wszystkich kołach (wentylowane przy kołach przednich).


zasada działania EBD

Wytrzymałości strukturze dodaja wzmocnienia odporne na siły rozciagajace. Dodatkowe wzmocnienia komory silnika, a ponadto w drzwiach przednich i tylnych oraz w podłodze współpracuja ze soba, przeciwdziałajac siłom skręcajacy oraz zginajacym.


 

Poduszki
pasy

Jak na dzisiejsze standardy - dwie poduszki powietrza - to mało.


Napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia zmniejszaja ryzyko obrażeń klatki piersiowej.

szkielet
Wzmocnienia boczne

Klatka bezpieczeństwa znajduje się pomiedzy przednia a tylna strefa zgniotu. Strefy te wraz z klatka przejmuja siłe uderzenia chroniac kierowce i pasażerów przed obrażeniami.


Przednie i tylne drzwi wzmocnione sa prentami o wysokiej wytrzymałości, które pochłaniaja siłe uderzeń bocznych.

Hamulce



Auto wyposazono w hamulce tarczowe z przodu i tyłu w standardzie wyposażone we wszystkich wersjach w ABS-y i EBD (systemem rozdzielajacym siłe hamowania pomiedzy przednia i tylna oś niezależnie od zmian w rozkładzie masy pojazdu).

Hamulce te podatne sa jednak na przegrzanie.



 
Na podstawie 

Mariusz Hryciuk "Terracan od środka, Rozwiazania techniczne w nowym Hyundaiu",Giełda Samochodowa, nr 100/2002 (755)
z dnia: 20 grudnia 2002 roku 

www.motofakty.pl

"Jazda bez granic TERRACAN" Katalog 2006

http://forum.hyundaifanklub.pl/
 

.