Historia
produkcji modelu |
.
Poprzednikiem
modelu Terracan był Hyundai Galloper. W Polsce obok Atosa - jeden
z najchetniej kupowanych aut koncernu. Model ten w produkcji w latach 1991-2003
bazował na licencji Mitsubishi Pajero. Na jego bazie skonstruowano Terracana.
|
Terracan debiutuje w Korei
podczas salonu samochodowego w Seulu. Nowa terenowka Hyundaia została zaprojektowana
od podstaw w centrum badawczo-rozwojowym w Namyang. By spełnić wymogi najbardziej
wymagajacych testów zderzeniowych, projektujac nowy model połaczono rzeczywiste
testy zderzeniowe z symulacjami komputerowymi wypadków i technikami analizy
strukturalnej. Wynikiem tych prac była najwyższa nota - 5 gwiazdek w testach
NCAP (z uwzględnieniem głowy). Samochód zdał też ostre testy SINCAP, koncentrujace
się na zderzeniach bocznych.
Pierwsze modele wyrózniaja
się 2,5-litrowym dieselm o mocy 103 KM z Gallopera. Widać to po wlocie
powietrza do intercoolera na masce - identycznie jak w poprzedniku - asymetrycznie
umieszczony z prawej strony (silnik D4BH uzywany był w Galloperze 2500
TDi). Model ten nie był nigdy w oficialnej sieci sprzedarzy w Polsce.
|

Prezentacja auta w Genewie
już pod europejska nazwa
co tłumaczyc można jako "władca ziemi" ("terra" - ziemia i "khan" - władca).
Na Europę samochód otrzymał dwie jednostki napędowe: 2.9 CRDi i 3.5 V6
DOHC. Pierwsza z tych jednostek to silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem
paliwa common rail. Druga jednostka to 6-cylindrowy silnik benzynowy.
|

|

|
z silnikiem V6
3,5 l DOHC
(brak charakterystycznego
wlotu powietrza na masce)
|
z silnikiem
2,9 DRDi
|
Wprowadzenie na rynek Polski
(grudzień) w trzech wersjach wyposażenia : (Opis
wyposażenia)
Rózniły sie one właściwie
tylko
-
silnikiem (disel 2,9 CRDI lub
benzyna V6 3,5 DOHC),
-
tapicerka (w droższej wersji
- skórzana, z podgrzewanymi fotelami),
-
detalami wyposażenia (spojler)
-
skrzynia biegów (reczna 5-cio
biegowa lub automat 4-ro biegowy).
Poza Polska sprzedawane były
również wersje zubozone:
-
z reczna kliamtyzacja
-
bez stopni bocznych
-
ze zwykła antena z przodu maski
zamiast wbudowanej w tylna szybe
|
.
 |
W standardzie wyposażenia
w Polsce zamiast napędu automatycznego pojawia się trzypozycyjny z mozliwoscia
wyboru jazdy na tył lub wszystkie koła.
Dodatkowo kolorystyka wnetrza
(tapicerka skórzana, plastiki) zmienione z czarnych na jasne (beżowe lub
jasno-szare).
Pojawia sie nowa wersja
silnika 2,9 CRDi - (J3TC) z moca podwyzszona do 163 KM
|
Face lififting auta.
Róznice przedstawione są
na zdjeciach poniżej
-
Zmieniony gril
-
Zmieniony kształt zderzaka z
powiekszonym wlotem powietrza
-
Światła przeciwmgielne prostokątne
-
Plastiki ochronne na drzwiach
z przetłoczeniami oraz zmienionym kształtem na tylnych drzwiach
-
Zmieniony kształt stopnia bocznego
-
Nowy wzór felgi aluminiowej
-
Znienione klosze tylnych lamp
-
Zmieniony kształt tylnego zderzaka
-
Dodano plastik ochronny na dolna
krawędź tylnej klapy
-
Mienił sie kształt ramki pod
rejestrację
|
.
Bardzo słaba sprzedaż Terracanów
powoduje wycofanie modelu z produkcji (w Polsce 10 szt!). |
.
.
Wprowadzenie nastepcy pod
nazwa VERACRUZ.
Niestety
nowy model zupełnie zerwał z terenowymi tradycjami Terracana. Zgodnie z
nowym trendem wśród samochodów klasy SUW pozbawiono go ramy i reduktora.
Poczatkowo oferowany wyłacznie w USA i Korei od 2009 dostepny również w
Europie pod nazwa IX55.
Poniżej zdjecie koncepcyjnego
Terracana (wprowadzony do sprzedazy Veracruz posiada istotne zmiany kształu
nadwozia)

|
.
.

Rozpoczęcie
produkcji Terracana w Chinach. Wiecej informacji na stronie producenta
www.hawtaiautomobile.com.cn
.
Wg katalogu reklamowego w
ofercie są cztery jednostki napedowe
-
Diesel 2.5 TDi 102 KM
-
Diesel 2.9 CRDi 163 KM
-
Benzyna 3.5 V6 DOHC 195 KM
-
Benzyba 2.4 MPI 122 KM
Z napedem na jedna lub dwie
osie

|
.
|