pcq
NAPĘD 4x4

 
Auta dostepne na rynku europejskim firmowo wyposażane były w naped na wszstkie koła 4WD. Na rodzimym gruncie gdzie oferta aut była zdecydowanie szersza (wyposażenie i silniki) można bylo zakupic również terracana napedzanego tylko na tył. 


Auta z napedem 4x4 wyposażano w dwa rodzaje załączania napędu przednich kół.

W bogatszych zestawieniach wyposażenia:

  • napęd na cztery koła realizowany był  systemem ATT (Active Torque Transfer - aktywne przeniesienie momentu napędowego). 
  • w egzemplarzach wyprodukowanych po roku 2005 dostepny już tylko jako opcja.
W ubożej wyposażonych egzemplarzach oraz w wersji po liftingu standardem był manualny, trzypozycyjny przełacznik 4x4.
 

 
  Automatyczny

 

Świetne rozwiazanie sprawdzajace się gdy zamiast poważnych zabaw w terenie interesuje nas po prostu zeby bezproblemowo przejechać - napedy właczaja sie same.
 

  • AUTO - przy normalnej jeździe. Napęd na przednia oś właczy się sam
  • LOW - redukcja z blokada napędów

 
System napędu na cztery koła 4WD, z układem aktywnego przeniesienia momentu napędowego ATT (Active Torque Transfer), elektronicznie kontroluje dystrybucję momentu napędowego pomiędzy przednia a tylna oś. 

  • W normalnych warunkach jazdy dostarcza on napęd tylko do tylnych kół. 
  • Gdy pojawia się poślizg, system 4WD samoczynnie uaktywnia się, a moc i moment napędowy w odpowiedniej "porcji" sa automatycznie przekazywane do kół osi przedniej. 

Blokowanie jest realizowane za pomoca systemu płytek i sprzęgła elektromagnetycznego. Opóźnienie jest na tyle małe że daję radę w szybkich zakrętach. System na bieżaco śledzi uślizg tylnych kół i spina przednie (przypominam w wersji AT), 

 
    Ręczny

Z mozliwoscia samodzielnego wyboru trybu jazdy

  • 2H - napedzane koła tylne. Stosuj gdzy jeździsz po normalnej drodze lub autostradzie. 
  • 4H - stosuj do jazdy w terenie lub warunkach zimowych z normalnymi prędkosciami 
  • 4L - przelozenie terenowe 4x4. Stosuj 4L przy pokonywaniu wzniesien lub zjezdzaniu z nich, jeździe terenowej, holowaniu samochodów. W momencie gdy wymagane jest zwiekszenie mocy. 

UWAGA - nie w wybieraj trybu 4 h lub 4 L podczas jazdy pod rodze utwardzonej.


 
    Reduktor

 

 
W ekstremalnych warunkach jazdy terenowej kierowca może zwiększyć skuteczność napędu Terracana poprzez ręczne wybranie trybu jazdy z redukcja, zapewniajacego większe przełożenia i stały napęd kół przedniej i tylnej osi. Redukcje jednak właczamy tylko na lużnym podłozu. Koła bowiem poruszaja się z jednakowa prędkościa i na zakretach mozna uszkodzić napedy. 

Jeśli chodzi o blokadę - to tu jest różnie. W wersji auto - po właczeniu reduktora jest pełna blokada. Natomiast w wersjach manual do pełnej blokady jest niezbedny zakup i montaż kitu Hyundaia spinajacego w 100% napęd - 91123-H1A00.

    TYLNY MOST
-
-
Dzielność terenową Terracana wspomaga układ LSD w tylnym moście (Limited Slip Differential) czyli z mechanizm różnicowym o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Nie wszystkie tylne mosty mosty montowane w autach były wyposazone w ten system. Jego obecnośc mozna stwierdzic zerkajac na obudowe mostu i stwierdzajac lub nie obecnosc nalepek jak na załaczonych ponizej zdjeciach.



Uwaga:

  • Po zatopieniu mostów - konieczna jest wymiana oleju na nowy
  • Olej powinien posiadać dodatek do LSD, inaczej system LSD nie zadziała i w dluzszym czasie ulegnie zniszczeniu


 


 
    Parametry terenowe auta

 
 
 



Na podstawie 

Mariusz Hryciuk "Terracan od środka, Rozwiazania techniczne w nowym Hyundaiu",Giełda Samochodowa, nr 100/2002 (755)
z dnia: 20 grudnia 2002 roku 

www.motofakty.pl

"Jazda bez granic TERRACAN" Katalog 2006

.